• Lianne Trines, DC

Verbranding door de zon is niet cool!

Iedereen kent het gevoel van "even 10 minuutjes in de zon" wat "3 uur in de zon" wordt, waar je denkt dat het niet nodig os om zonnebrandcrème te smeren, maar aan het eind van de dag er als een knalrode tomaat uitziet. Of die keer dat je denkt nog geen zonnebrandcrème nodig te hebben... en het pas opsmeert als het al te laat is.

Na weer een persoonlijke ervaring met mijn witte huid wil ik graag iedereen super bewust maken dat verbranden niet cool is.

Ondanks het feit dat de zon ons blij maakt en het ons voorziet van onze dagelijkse dosis vitamine D, denk ik dat het een van die dingen is waarvan we allemaal het gevaar kennen, maar het niet zo serieus nemen.

Maar dat zouden we wel moeten doen!

Hierbij een aantal brandende zon feitjes (pun intended):

1. Risico voor huidkanker

Zoals we allemaal weten, is verbranding van de huid een van de grootste risico factoren voor het ontwikkelen van huidkanker. Alleen al door dagelijks SPF15 of hoger te gebruiken, kun je het risico al verminderen met 50%. Check de volgende link voor wat feitjes over huidkanker (in het Engels) https://www.skincancer.org/prevention/graphics/handbook.

2. Vervroegde huidveroudering

Mensen lijken een hoop geld te besteden aan anti-verouderingsproducten, maar eigenlijk door het beschermen van jezelf van de zon (wat gratis kan zijn), kun je het beschadigende effect wat de zon op je huid heeft, voorkomen.

3. Uitdroging

De zon droogt uw huid uit. Uitgedroogde huid is niet fijn. Blootstelling aan de zon droogt ook uw lichaam uit. Als je ooit in mijn praktijk bent geweest, is het je misschien opgevallen hoeveel ik het belang van gehydrateerd blijven benadruk. Drinken, drinken, drinken (water!).

4. Herstel

Na het verbranden door de zon moet je lichaam hiervan herstellen. Als je een sportblessure hebt, blijf je dan sporten? Nee. Dus als je je huid verbrandt, blijf je dan in de zon liggen? (Ja, waarschijnlijk doe je dat wel.) Maar dat zou je niet moeten doen! Geef je lichaam tijd om te herstellen voordat je jezelf weer aan de zon blootstelt. En gebruik zonnebrandcrème!

5. Symptomen van verbranding

Verbranding doet pijn. Naast het feit dat je huid zo rood als een kreeft wordt, kan je huid zelfs opzwellen en blaren vormen (die gevuld kunnen zijn met pus). Je kunt je voelen alsof je de griep hebt, met koorts, misselijkheid, hoofdpijn en je zwak voelen. En dan, als een bonus, jeukt je huid en schilfert het er langzaam af zoals een slangenhuid om van al die beschadigde huidcellen af te komen. - Nee bedankt.

6. Bescherm je huid

Zonnebrandcrème, hoedjes, kleren, parasols. Of simpelweg wegblijven uit de zon, vooral tussen 10:00u en 16:00u. Het lijkt vrij vanzelfsprekend, maar toch kunnen mensen (inclusief ikzelf) deze simpele oplossingen met gemak negeren. Smeer zonnebrandcrème, en smeer opnieuw!

7. Verbranding is niet cool

Nee. Dat is het echt niet. Het ziet er niet uit, het is niet trending. In feite is een goeie verbranding... hot. En dat is niet op de goeie manier. Dus, niet cool!

Dus, alles bij elkaar, de zon maakt ons blij, maar net zoals bij de meeste dingen, maakt het ons verdrietig als je er teveel van hebt!

#zon #verbranding #zonnesteek #rood #zomer #zonnebrandcrème #gezondheid #strand

6 views